Επιχείρηση και προφίλ

Ιδρύσατε τη νέα σας επιχείρηση, πήρατε δάνεια, επιδοτήσεις, άδειες, κάνατε αιτήσεις για ρεύμα, νερό, τηλέφωνο, internet, πινακίδες, διαφημιστικά κτλ κτλ. Ωραία. Και τώρα;

ΛεφτάΠολλές επιχειρήσεις ανοίγουν καθημερινά, όπως και πολλές κλείνουν. Είναι φυσιολογικό και αναπόφευκτο. Όμως, τι μπορείς να κάνεις ώστε ακόμα κι αν σου συμβεί το δεύτερο να "αποχωρήσεις" με το κεφάλι ψηλά; Πολλά! Και φυσικά δεν μιλάω για το ευνόητο, που είναι η σωστή έρευνα αγοράς, οι σωστές επιχειρηματικές κινήσεις, οι επενδύσεις και η διαφήμιση. Για αυτά μιλάνε όλοι. Εγώ θέλω να μιλήσω για την σωστή παρουσία και αντιπροσώπευση. Ότι προσφέρεις να το προσφέρεις σωστά, με ευγένια και σεβασμό. Να είσαι ειλικρινής απέναντι στον πελάτη (δεν έχει και πάντα δίκιο όμως) και κυρίως τον εαυτό σου. Αυτές είναι οι αρχές που διέπουν την ομάδα μας, την ομάδα nevma. Και πιστεύουμε σε αυτό. Όλα αυτά δεν τα λέω για να διαφημίσω τη δουλειά μας, αλλά για να τονίσω το πόσο σημαντικό είναι αυτό και να αναφέρω κάτι που με ενόχλησε πάρα πολύ σε μια πρόσφατη προσπάθεια συνεργασίας μας.

Πρόκειται για μια νεοσύστατη και ελπιδοφόρα εταιρεία παραγωγής εντύπων κάθε είδους. Κάποια πολύ γνωστή μου είναι συνιδριτής. Φυσικά εγώ δεν είχα κανέναν ενδοιασμό και πρότεινα στους συνεργάτες μου να κάνουμε εκεί τις όποιες παραγωγές εντύπων μέσων χρειαζόμασταν. Αυτή είναι η εταιρία "Μ". Ζήτησα λοιπόν (όπως κάθε λογικός άνθρωπος) μια προσφορά για έναν ενδεικτικό αριθμό εντύπων περιγράφοντας στο περίπου τι ήθελα. Φυσικά, όπως όλοι μας ξέρουμε, όταν κάτι δεν το γνωρίζεις καλά το ψάχνεις. Έτσι λοιπόν ζήτησα ακριβώς το ίδιο από μια εταιρεία που γνώριζα από το παρελθόν. Η δεύτερη εταιρεία ήταν η "Β". Εγώ λόγο της γνωριμίας μου με το ήμιση της διεύθυνσης της "Μ", είχα αποφασίσει να στηρίξω την προσπάθειά τους, και (γιατί όχι) αν χρειαστούν κι αυτοί κάποιο site να τους κάνω μια καλύτερη τιμή. Κι εμείς νέοι είμαστε στον χώρο άλλωστε και ξέρουμε ότι είναι σημαντικό να σε στηρίζουν. Οι απαντήσεις δεν αργησαν να έρθουν...

Η προσφορά της "Μ" ήταν κατά 10%-150%  έως και πιο ακριβή. Δεν πίστευα στα μάτια μου τη διαφορά! Όμως ήθελα να σιγουρευτώ ότι δεν έγινε κάποια παρεξήγηση σε σχέση με αυτά που ζήτησα. Έστειλα ένα νέο mail και ζήτησα αναπροσδιορισμό της προσφοράς εξηγώντας (με καλή θέληση δική μου) τι συνέβει και δίνοντάς τους προσωπική ψήφο εμπιστοσύνης. Η απάντηση ήταν αποκαρδιωτική. Μία σειρά κειμένου που ξεκαθάριζε ορθά-κοφτά ότι δεν γίνεται να αλλάξει με τίποτα. Χωρίς εξηγήσεις, χωρίς δικαιολογίες, χωρίς καν ευγένια και τυπικότητα.

Στο σημείο αυτό να τονίσω πως τα mail που έστελνα εγώ ήταν (προσπαθώ πάντα να είναι έτσι) επίσημα, καθαρογραμμένα, στα Ελληνικά, και με συννημένη κάρτα μου στο κάτω μέρος. Από την εταιρεία "Β" έλαβα απάντηση στα ίδια πλαίσια. Στην (νεοσύστατη υπενθυμίζω) "Μ" οι απαντήσεις ήρθαν στα αντιπαθητικότατα greeklish και χωρίς σημεία στίξης (που να μπούν άλλωστε) ή παραγράφους. Φυσικά πουθενά δεν αναγραφόταν το όνομα ούτε του αποστολέα, ούτε της εταιρείας που αντιπροσώπευε.

Ενα μικρό για πολλούς, αλλά μεγάλο για εμένα επικοινωνιακό λάθος. Ο τρόπος επικοινωνίας σου είναι μια μικρογραφία της συμπεριφοράς σου, το προφίλ σου. Δεν μπορείς να στέλνεις επίσημα μηνύματα και επαγγελματικές προσφορές σαν να κάνεις chat. Πρέπει να τηρείς τα προσχήματα, ακόμη κι αν είναι γνωστός σου ο πελάτης (στα μηνύματα που αντάλλαξα απαντούσε η συνεργάτης και όχι η γνωστή μου, ώστε κάποιος να θεωρήσει οτι οι όποιες επισημότητες κάμφθηκαν από την οικειότητα). Ακόμη κι αν εγώ ζητούσα κάτι που θα φαινόταν παράλογο, δεν υπήρχε κανένας προφανής λόγος για να μου μιλήσει κάποιος με τρόπο...άντε ας το πώ "σνόμπ". Όπως καταλαβαίνετε η "Β" αποτελούν την τελική επιλογή μας, παρόλο που ξεκίνησαν ως outsider. Όσον αφορά τους "Μ"...θα πρέπει να αλλάξουν πολλά.

Όπως αναφέρω παραπάνω, δεν πιστεύω ότι ο πελάτης έχει πάντα δίκιο. Αντιθέτως. Όμως το σίγουρο είναι οτι αν κάτσεις και ασχοληθείς με ευγένια και καλή θέληση με αυτά που σου ζητούν και σου προτείνουν, μόνο να κερδίσεις έχεις. Κάθε ένας πελάτης είναι διαφορετικός και έχει άλλες ανάγκες, θέλει λοιπόν και άλλους χειρισμούς. Πάντα όμως στα σωστά πλαίσια και με ευγένια, καλοσύνη και όρεξη για συνεργασία και δουλειά. Αν χαθεί αυτό, τότε τα χάνεις όλα αργά ή γρήγορα. Και θα υπάρχει πάντα ο "Β" να σου πάρει τη θέση...