Οι “απόλυτοι” πωλητές

Σαββάτο πρωί. Με τον ξάδερφό μου κάναμε εξόρμιση στα Mall για αγορά laptop. Επειδή είχα περισσότερο ελεύθερο χρόνο, έκανα πρώτα μια έρευνα αγοράς. Δεν χρειάζεται να ψάξω πολύ καθώς ενημερώνομαι τακτικά από διάφορα περιοδικά και το internet. Επίσης αυτή την έρευνα αγοράς την κάνω πολύ συχνά, έτσι απλά χωρίς λόγο. Για να είμαι "ετοιμοπόλεμος". Θα έλεγε κανείς ότι κάνω ότι κάνουν όσοι διαβάζουν περιοδικά αυτοκινήτων χωρίς να έχουν φράγκο στην τσέπη...

Το συγκεκριμένο μέρος είναι κατάλληλο για να συγκρίνεις τις τιμές καθώς μπορείς να βρείς τα κορυφαία καταστήματα υπολογιστών και τεχνολογίας μαζεμένα. Οπότε με μια βόλτα τα βλέπεις όλα, τα συγκρίνεις, πίνεις ένα καφέ και...επίθεση! Έτσι και κάναμε.

Computer SalesmanΚάθε φορά που μπαίνω σε ένα κατάστημα πληροφορικής έχω τον ίδιο φόβο. Επειδή γνωρίζω μερικά πράγματα φοβάμαι μήπως  άθελά μου φανώ προσβλητικός ή ανταγωνιστικός. Αυτό όμως συμβαίνει με όλους. Μάλλον η καλύτερη λύση είναι να το παίζεις εντελώς άσχετος. Βέβαια εκεί μπορεί να σε "οδηγήσουν" στην παγίδα τους, δηλαδή στο ξε-stock-άρισμα. Θα σου φορτώσουν εύκολα κάτι παρωχυμένο για να φύγει από το ράφι. Ίσως τελικά πρέπει να είσαι ουδέτερος. Να δείξεις ότι ξέρεις τι ζητάς, αλλά θέλεις και τη γνώμη τους. Κάπως έτσι κινηθήκαμε.

Το laptop στο οποίο στοχεύαμε θέλαμε να έχει συγκεκριμένες προδιαγραφές. Μία απο αυτές ήταν η ανάλυση της οθόνης του. Θέλαμε να βρούμε έναν φορητό με μικρό μέγεθος (15,4" οθόνη) αλλά ανάλυση μεγαλύτερη από τη συνηθισμένη (δηλαδή την 1280x800). Σε ένα από τα πιο γνωστά καταστήματα πληροφορικής, ρωτήσαμε έναν πωλητή για αυτό που θέλαμε. Η απάντηση ήταν οτι κανένας κατασκευαστής δεν βγάζει ανάλυση μεγαλύτερη από αυτή σε 15,4" και οτι θα έπρεπε να πάμε σε 17" και πάνω. Αυτό φυσικά ανέβαζε την τιμή...

Κάτι με "έτρωγε" όμως εμένα. Θυμόμουν οτι δεν ίσχυε κάτι τετοιο. Και φυσικά ήρθε η επιβεβαίωση... Dell Inspiron 1525 με ανάλυση 1440x900, Toshiba Tecra S5-13D με ανάλυση 1680x1050 και Lenovo ThinkPad T61p με ανάλυση 1900x1200, όλα τους με οθόνες 15,4", είναι μερικά μόνο από τα μοντέλα που επιβεβαιώνουν τα λεγόμενά μου. Με μεγάλες έως πολύ μεγάλες αναλύσεις. Μερικά υπήρχαν και στο εν λόγω κατάστημα και ο πωλητής (εκπαιδευμένος πάνω στη δουλειά του καθώς αυτή είναι η πολιτική του καταστήματος για την "σωστή" εξυπηρέτηση των πελατών) δεν γνώριζε, δεν ήθελε να γνωρίζει ή σκόπιμα απέκρυψε (;). Σίγουρα όμως μας παραπληροφόρησε. Και άν εμπιστευόμασταν απλώς το λόγο του δεν θα μαθαίναμε ποτέ την αλήθεια.

Το ίδιο συνέβει πριν ένα μήνα και με πωλήτρια σε γνωστό κατάστημα τηλεπικοινωνιών που είχα πάει για αγορά ασύρματης κάρτας cosmote για internet. Εξαρχής γνώριζα τι ακριβώς ήθελα και είχα ήδη ενημερωθεί για τα χαρακτηριστικά της προσφοράς που με ενδιέφερε. Όμως στο κατάστημα ρώτησα για αναλυτική περιγραφή. Μία από τις προσφερόμενες από το "πακέτο" υπηρεσίες ήταν η δωρεαν αποστολή μέχρι και 20 sms ανά μήνα. Η πωλήτρια μου είπε πως δεν υπάρχει κάτι τέτοιο. Φυσικά έκανε λάθος κι αυτή.

Το κοινό και των δύο (έχω πετύχει πολλές περιπτώσεις τέτοιες όπως και τρανές εξαιρέσεις) πωλητών ήταν η "απόλυτη" σιγουριά τους στις απαντήσεις και η παραπλάνηση (άθελά τους ή μή) του πελάτη. Στην πρώτη περίπτωση πιθανόν με σκοπό το κέρδος, στην δεύτερη με απόλυτη άγνοια η οποία θα μπορούσε να οδηγήσει σε απομάκρυνση του πελάτη.

Δύσκολα τα πράγματα για όσους δεν ξέρουν ή δεν μελετούν προσεκτικά πριν προχωρήσουν σε κάποια αγορά. Υπάρχουν καλοί πωλητές που σε βοηθούν και πραγματικά σου λύνουν τα χέρια. Όμως υπάρχουν και κάποιοι που δεν θα έπρεπε να είναι εκεί. Σίγουρα όμως κανείς τους (ούτε εμείς ως πελάτες, που επαναλαμβάνω πως "δεν έχουμε πάντα δίκιο") δεν θα πρέπει να είναι απόλυτος για κάτι πρωτού το επιβεβαιώσει.